Все про куточок ГПД
Багато батьків стикалися з потребою залишати своїх дітей після основних занять у школі на деякий час. Зазвичай школа організовує групи подовженого дня згідно з нормативними документами, основним з яких є Наказ МОН від 25 червня 2018 р. "Про затвердження Порядку створення груп подовженого дня у державних та комунальних закладах загальної середньої освіти" (Зареєстровано у Міністерстві юстиції України 24 липня 2018 р. № 865/32317). У таких групах організовується режим дня відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та вікових особливостей учнів, якого вони повинні дотримуватися.
Одразу звернемо вашу увагу, що правильна назва - не продовженого, а група подовженого дня. Така назва затверджена Міністерством. Але у побуті все одно використовують стару звичну назву. На усіх наших стендах ми можемо змінити її за вашим бажанням.
Групи подовженого дня комплектуються згідно з кількістю дітей, але не більше ніж 30 дітей для однієї групи. Це можуть бути учні одного класу або збірна група дітей не більше двох різновікових груп. Це вікове обмеження не стосується груп подовженого дня у школах сільської та гірської місцевості, у яких підвезення дітей здійснюється шкільним автобусом. Тут можуть бути організовані групи подовженого дня з дітей різного віку.
Для зручності комунікації батьків та вихователя використовують куточок групи продовженого дня, на якому розміщують таку інформацію:
- режим роботи ГПД;
- список групи;
- меню.
Також на стенді може бути присутня і додаткова інформація:
- інформація для батьків (оголошення тощо);
- графік роботи секцій;
- правила поведінки для учнів;
- правила безпеки;
- список запланованих заходів та екскурсій;
- графік провітрювання;
- куточок здоров'я.
Купити куточок ГПД у нашому інтернет-магазині можна за цим посиланням https://www.elitclass.com.ua/ua/stendy-dlya-shkoly/dlya-gruppy-prodlennogo-dnya.html
Організація роботи ГПД.
Для групи подовженого дня рекомендується використовувати окреме приміщення, але з 2018 року ця вимога не є обов'язковою і, зазвичай, для ГПД може використовуватися будь-яке шкільне приміщення. Найчастіше це кабінет початкових класів. За правилами, діти не повинні залишатися у школі понад 6 годин. Група подовженого дня організовується лише у тому випадку, якщо є можливість забезпечити харчування дітей. Фінансуватись робота ГПД може не лише за рахунок бюджету, а й за рахунок інших коштів, не заборонених законодавством України. Тобто перебування дитини у групі продовженого дня може бути платним і оплачуватись за рахунок батьків.
Група продовженого дня створюється для:
- організації навчальної, виховної та пізнавальної діяльності учнів;
- організації їх дозвілля;
- для надання кваліфікованої допомоги у підготовці до уроків, виконання домашніх завдань за їх наявності.
Режим роботи ГПД передбачає прогулянку щонайменше 1 година 30 хвилин (для учнів 1 - 4 класу), прийом їжі щонайменше 30 хвилин, виконання домашніх завдань тривалістю не більше 1 години, проведення спортивно-оздоровчих заходів тривалістю не менше години. У ролі спортивно-оздоровчих заходів можна використовувати спортивні секції школи. У молодших класах також передбачається фізкультхвилинка та гімнастика для очей кожні 15 хвилин.
Режим роботи ГПД - приклади:
Режим роботи ГПД для учнів 1-х класів:
12:10 – 12:30 Прийом дітей
12:30 - 14:00 Прогулянка (ігри на свіжому повітрі, екскурсії, змагання)
14:00 – 14:30 Обід
14:30 – 15:45 Відпочинок: бесіди, конкурси, читання художньої літератури
15:45 – 16:00 Полуденок
16:00 – 16:30 Заняття за інтересами
16:30 – 17:30 Рухливі ігри, розваги, робота в гуртках, прогулянка на свіжому повітрі.
17:30 – 18:10 Повернення додому
Режим роботи ГПД для учнів 2 – 4-х класів:
13:10 – 13:20 Прийом дітей
13:20 – 14:30 Прогулянка (ігри на свіжому повітрі, екскурсії, змагання)
14:30 – 15:00 Обід
15:00 – 15:45 самопідготовка (2 класи)
15:00 – 16:00 самопідготовка (3 та 4 класи)
Робота в гуртках, заняття за інтересами, індивідуальна робота, прогулянка на свіжому повітрі:
16:00 – 17:40 (2 класи)
16:10 – 17:40 (3 та 4 класи)
17:40 – 18:00 Повернення додому.
Режим роботи ГПД (універсальний для учнів 1-4 класів):
12:10 Прийом дітей
12:50 – 13:10 Обід
13:10 – 14:10 Відпочинок: бесіди, конкурси, читання художньої літератури
14:10 - 15:40 Прогулянка (ігри на свіжому повітрі, екскурсії, змагання)
15:40 – 16:40 Самопідготовка (2-4 класи); Заняття за інтересами (1 клас)
16:40 – 17:10 Виховні заходи.
Режим роботи ГПД у випадках, коли здійснюється підвезення дітей шкільним автобусом:
12:10 – 12:50 Прийом дітей
12:50 – 13:10 Обід (1-4 класи)
13:10 - 14:40 Прогулянка
14:40 - 15:30 Самопідготовка (2-8 класи); заняття за інтересами (1 класи)
15:40 Повернення додому.
Початок руху шкільного автобуса для повернення дітей додому в основному варіюється в проміжку часу з 13:30 до 15:30, через що створення групи подовженого дня орієнтоване в основному на те, щоб організувати час дітей, який вони змушені проводити в школі в очікуванні шкільного автобуса. Тому час прогулянки та самопідготовки може скорочуватися залежно від вільного часу.
Розглянемо варіант групи продовженого дня тривалістю 5-6 годин.
Завдання вихователя у цьому випадку допомогти дітям виконати домашнє завдання і подбати про них. Для цього у розкладі передбачені перерви, прогулянки на свіжому повітрі, фізкультура та повноцінний прийом їжі. У деяких школах організовують сон для першокласників, які залишилися у групі. Вихователь несе відповідальність за безпеку дітей поки вони перебувають у групі продовженого дня. Раніше в обов'язки вихователя не входило виконання домашніх завдань з дітьми, і, всупереч поширеній думці, він не повинен був допомагати дітям у виконанні домашніх завдань і не повинен був пояснювати їм матеріал, який вони проходили на уроці. Вихователь міг допомагати тільки у двох випадках: перший – це якщо вчитель передав йому повноваження та попросив пояснити якусь тему, другий – якщо вихователь і був учителем. Але батькам було досить складно пояснити, чому після повернення додому втомлені батьки та дитина мали ще й готувати домашнє завдання. У 2018 році це питання було вирішено законодавчо і тепер організація освітнього процесу здійснюється з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей. Пам'ятаємо, що виконання домашніх завдань у групі продовженого дня не повинно перевищувати однієї години та через кожні 15 хвилин необхідно проводити фізкультхвилинку та гімнастику для очей з дітьми для профілактики стомлюваності, порушень постави та зору.
Харчування дітей зазвичай відбувається в обідню пору в проміжку з 12:30 до 14:00. Обід є також важливим виховним заходом. Вихователь зобов'язаний закріпити в учнів навички самообслуговування, культури та гігієни поведінки в їдальні, дбайливого ставлення до хліба та продуктів харчування, навчити поважати працю кухарів та обслуговуючого персоналу.
Прогулянка на свіжому повітрі допомагає відновити сили дітей та є оздоровчою процедурою, тому часто поєднується зі спортивними заходами.
Самопідготовка учнів у групі продовженого дня, тобто виконання ними домашніх завдань, спрощує вчителю проведення наступних уроків: викладач знає, що діти якісно виконали домашнє завдання і не потрібно проводити тривале опитування на уроці. Скорочуючи перевірку завдань, вчитель цим збільшує час, приділений на пояснення і закріплення нового матеріалу. Дуже важливим аспектом самопідготовки є здобуття дітьми досвіду планувати свій час. Встановлення раціонального режиму самопідготовки для учнів відповідно до їх віку, створення нормальних санітарно-гігієнічних умов, запровадження розумного співвідношення часу для навчальних занять та відпочинку знімає проблему непродуктивної витрати часу. Починаючи роботу, кожна дитина повинна знати, в якій послідовності вона виконуватиме завдання (виконувати вправу або вирішувати задачу). На жаль, більшість школярів береться за виконання завдань, не маючи плану роботи, не продумавши порядок організації власної роботи, не розподіливши час та свої сили, і навчити їх плануванню – дуже важлива мета, яку виконує група продовженого дня.
Для фізкультхвилинки можемо рекомендувати такі вправи:
1. Вправа для розминки:
Раз – підняти руки вгору,
Два нагнутися додолу.
Не згинайте діти ноги
Як торкаєтесь підлоги
Три, чотири – прямо встати
Будемо знову починати.
2. Гімнастика для пальців рук:
Ми писали, ми учились -
наші пальчики втомились.
Треба трохи відпочити
щоби знову букви вчити! (згинаємо і розгинаємо пальці обох рук у ритмі вірша)
Цей пальчик – маленький, (загинаємо мізинчик)
Цей пальчик – слабенький, (загинаємо безіменний пальчик)
Цей пальчик – довгенький, (загинаємо середній пальчик)
Цей пальчик – сильненький, (загинаємо вказівний пальчик)
Цей пальчик – товстун, (загинаємо великий пальчик)
Ну а разом – кулачок!
3. Гімнастика для очей:
Учитель:
Сплять маленькі кошенята,
Всі заплющіть оченята! (Діти заплющили очі)
Діти:
А Васько не хоче,
Він розплющив очі! (Очі розплющені)
Учитель:
Подивився вгору, вниз,
Поводив очима скрізь. (Очі вгору, вниз, по колу, головою не рухаючи)
І праворуч, і ліворуч,
Перевірив: вуха поруч!
Знову — вгору, знову — вниз,
Лапою помацав ніс (Діти, дивлячись на свій вказівний палець, наближають його до носа)
Ось і вправа закінчилася.
Очі ваші не втомилися?
Очей своїх з мишки кіт Вася не зводить.
Направо, наліво очицями водить (рухи очима, голова нерухома)
А мишка кружляє, а мишка гуляє, (колові рухи очима)
Про хитрого Васю нічого не знає. (похитати головою вправо - вліво)
Дозвілля дітей у групі продовженого дня може проводитися за читанням книг, настільними та сюжетно-рольовими іграми, творчістю. Сюди також входять різні гуртки та секції.
Група подовженого дня привчає дітей до дисципліни, дотримання чіткого графіка та навику розподіляти енергію рівномірно і правильно, залишаючи запас і на розумову діяльність, і на фізичну активність, і турботу про здоров'я свого тіла. Це перший крок до самостійності, який вони роблять разом із досвідченим педагогом чи вихователем.